Zonder biodiversiteit valt er niets te beleven

Wat hebben regenwormen met voetbal, esdoorns met gitaarrock en buizerds met bier? Ze spelen alle drie een rol in een campagne waarmee het belang van biodiversiteit onder de aandacht wordt gebracht.

De eerste exemplaren hangen sinds begin september in bushokjes: posters met mensen die dikke lol hebben – zwemmend, vrijend, musicerend. Ze zullen de komende tijd op steeds meer plekken in Friesland opduiken. De meegeleverde boodschap: al deze pret is voor ‘100% mogelijk gemaakt door’ een onderdeel van de levende natuur, zoals in deze voorbeelden lisdodde, rubberboom en paard.

Achter de campagne staan op dit moment 25 organisaties: tien natuur- en milieuorganisaties, de provincie en zeven gemeenten, vier landbouworganisaties, Hogeschool Van Hall Larenstein, bouwer Dijkstra Draisma en het Prins Bernhard Cultuurfonds. De 7 Friese collectieven zijn hierin vertegenwoordigd via het Kollektivenberied Fryslân.

De lichtvoetige campagne loopt dit jaar. In heel Fryslân zullen de campagne-uitingen te zien zijn. De organisaties hopen een brede doelgroep aan te spreken en hebben Maxim Hartman gevraagd een aantal prikkelende filmpjes te maken. Deze zijn te zien op de website die de campagne ondersteunt www.watzullenwenoubeleven.nl.